EN | FI

3D-tutoriaali

Second Picture on omistettu alkuperäisille tutoriaaleille 3D-grafiikasta, Photoshopista, valokuvauksesta ja WWW-suunnittelusta.

Korvan mallinnus 3DS MAXissa

23.10.2007 Kategoria: 3D (Mallinnus) | Ihmisen pään mallintaminen 3D Studio MAXissa 07/10

Korva mallinnetaan monimutkaisuutensa vuoksi erillisenä objektina ja yhdistetään päähän vasta myöhemmin.

Realistinen korvan 3D-malli

Tässä tutoriaalissa on tarkoituksena tehdä mahdollisimman yksinkertainen, mutta silti kohtuullisen realistinen pään 3D-malli. Tästä johtuen korva ei ole aivan realistinen, vaan sitä on jonkin verran yksinkertaistettu. Jos haluat luoda täysin realistisen korvan 3D-mallin, suosittelen lukemaan Krishnamurti Martins Costa:n tutoriaalin realistisen 3D-korvan mallintamisesta. Www.3dtotal.com sivustolta löydät monia muitakin laadukkaita tutoriaaleja hahmon 3D-mallinnuksesta.

Korvan 3D-mallinnus 3DS MAXissa

Korvan 3D-mallinnus polygoneilla 3D Studio MAXissa

Kuva 1. Aloita korvan mallinnus luomalla polygoneja kuvan mukaisesti.

Piilota pään 3D-malli ja luo uusi Plane-objekti Right-näkymässä. Muuta Plane-objektin segmenttimäärä yhteen leveys- ja korkeussuunnassa. Muuta Plane-objekti Editable Polyksi ja luo uusia polygoneja edgejä kopioimalla kuvan 1 mukaisesti.

Muista aina tarvittaessa käyttää Editable Polyn Target Weld -toimintoa polygonien yhdistämiseen.

Korvan sisäosan mallintaminen

Korvan sisäosan mallintaminen

Kuva 2. Luo uusia polygoneja korvan sisään.

Luo neljä uutta polygonia edgejä kopioimalla ja sijoita ne kuvan 2 mukaisesti. Muista tarkistaa polygonien sijainti ja asento sekä Right-, että Front-näkymässä.

Polygoneja korvan sisään

Korvan mallinnus 3DS MAXissa

Kuva 3. Luo uusia polygoneja kuvan mukaisesti.

Valitse 8 edeä ja luo uusia polygoneja kopioimalla edgejä korvan sisään päin kuvan 3 mukaisesti.

Polygoneja korvaan

Quad-polygoneja korvan sisällä

Kuva 4. Luo uusia polygoneja kuvan mukaisesti.

Luo 8 uutta polygonia korvan syvimpään kohtaan kuvan 4 mukaisesti. Huomioi, että kaikki kahdeksan polygonia ovat nelisivuisia (quad), vaikka jotkut niistä saattavat näyttää kolmisivuisilta.

Lisää polygoneja korvaan

Polygoneja korvassa

Kuva 5. Uusia polygoneja korvan sisällä.

Valitse 11 edgejä ja luo uusia polygoneja kopioimalla edgejä korvan sisään päin kuvan 5 mukaisesti. Huomio, että keltaisella ympyrällä merkityssä kohdassa täytyy yhdistää kaksi vertex-pistettä käyttämällä Editable Polyn Target Weld -toimintoa.

Sivu 8: Korvan viimeistely 3D Studio MAXissa

< 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 >