Kuva 1. GI 3D Studio MAXissa.
21.06.2007 Kategoria: 3D (Valaistus)
Liian usein 3D-mallit renderöidään ilman kunnollista valaistusta. Valaistus vaikuttaa todella paljon siihen, miltä lopullinen kuva tulee näyttämään. Tässä hajoituksessa käydään läpi yksinkertaisen global illumination valaistuksen käyttäminen 3D Studio MAXissa.
Global illumination tarkoittaa valaistusmallia, joka ottaa huomioon valon kimpoamisen pinnoista. Tämän seurauksena kappaleet saavat epäsuoraa valoa ja renderöinnistä tulee realistisempi. GI on yleisesti käytetty lyhenne joka tarkoittaa Global Illumination.
Kuva 2. Renderöinti 3D Studio MAX 9 perusasetuksilla ennen kuin valoja on luotu (jos käyttäjä ei luo valoja, niin 3DS MAX valaisee mallin kahdella näkymättömällä omni-valolla).
Kuva 2 on renderöity perusasetuksilla (3D Studio MAX 9) ennen kuin valoja on luotu. Hahmojen alla on valkoinen plane-objekti. yhdelläkkään objektilla ei ole materiaalia, vaan ainoastaan väri. Renderöinti on tylsä, eikä kovinkaan realistinen. Lisäksi taustan ja plane-objektin värierot jakavat kuvan häiritsevästi kahteen osaan. Valaistaanpas malli käyttämällä global illumination tekniikkaa ja häivytetään taustan ja plane-objektin raja.
Voit tehdä saman harjoituksen käyttämällä mitä tahansa mallia. Luo mallin alle valkoinen plane-objekti. Plane-objektin tulee olla riittävän suuri kappaleiden alle tuleville varjoille.
Luo Skylight valo (Create > Lights > Skylight). Skylight-valon asennolla ja sijainnilla ei ole mitään merkitystä. Skylight valaisee joka tapauksessa tasaisesti joka suunnasta ylhäältä. Avaa Light Tracer asetukset (Rendering > Advanced Lighting > Light Tracer...) ja kokeile renderöintiä. Kuva on jo nyt alkuperäistä realistisempi, mutta melko tumma.
Perusasetuksilla Skylight valon väri on hieman vaalean sininen, mikä luo renderöintiin hieman kylmän tunnelman. Voit halutessasi muuttaa sen esimerkiksi täysin valkoiseksi. Jos haluat häivyttää taustan ja plane-objektin rajan, niin käytä plane-objektissa, taustassa ja valossa täysin valkoista väriä.
Kuva 3. Light tracerissa on monia säätöjä, mutta perustapauksissa tarvitset vain muutamia.
Kuva 4. Renderöinti käyttäen skylight valoa ja yksinkertaista global illumination valaistusta 3D Studio MAXissa. Yksinkertaisestakin mallista voi saada kivan näköisen kuvan kun se valaistaan ja renderöidään kunnolla.
Perusasetuksilla light tracer ei laske valon kimpoamista. Laita Bounces kohtaan 2, jolloin valon osuminen ensimmäiseen pintaan kimpoamisen jälkeen otetaan huomioon. Koko mallista tulee huomattavasti valoisampi. Bounces-kohdassa riittää usein arvo 2. Suurempi arvo tarkoittaa aina hitaampaa renderöintiä ja esimerkiksi arvojen 2 ja 3 välillä on hyvin pieni ero.
Light tracerissa on monia säätöjä. Yksinkertaistettuna: Jos varjoissa näkyy kohinaa ja haluat parempaa laatua niin nosta Rays/Sample arvoa.